اهمیتِ انکشاف روستایی و نقش آن در انکشاف ملی

Print Friendly, PDF & Email

 

چکیده

در کشورهای در حال انکشاف، بحث انکشاف روستایی، یکی از مباحث جدی و پر اهمیت است. نظر به‌وضعیت جغرافیایی و محیطی افغانستان، این مهم از نظر اصحاب تحقیق مستور نیست. نقش و تأثیرات انکشاف روستایی بر انکشاف ملی، مسئله‌ای است که جامعۀ مانند افغانستان را به سمتِ‌ رفا و توسعه‌مندی می‌کشاند. تحقیق حاضر، رابطۀ انکشاف روستایی و انکشاف ملی را در ذیل نظریات «مایکل تودارو» که روی اهمیت و انکشاف کشاورزی بر انکشاف روستایی تأکید می‌ورزد، بررسی می‌کند.
روش تحقیقی که در این پژوهش استفاده شده است، تحلیلی-توصیفی است. از مطالعات کتابخانه‌ای و منابع اینترنتی در حیطه‌های انکشاف روستایی، انکشاف زراعتی و مشاهدات تجربی صورت گرفته است. در ابتدأ به تعاریف و چیستی انکشاف روستایی و پایدار اشاره شده و بعد راهبردهای انکشاف روستایی با زیر مجموعه‌های، اصلاحات ارضی، انقلاب سبز، صنعتی سازی، نیازهای اساسی، انکشاف و بهبود زیرساخت‌های روستایی و برنامه‌ریزی مراکز روستایی بیان شده‌اند.
در قسمت پایایانی، نقش و اثرات انکشاف روستایی بر انکشاف ملی در بُعد زراعتی، اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی تبیین و بررسی شده‌اند. در نتیجه‌گیری، با در نظرداشت این‌که 75 فیصد از نفوس افغانستان در روستاها زندگی می‌کنند و سهم شان در تولید ناخالص ملی اندک است، روی بازسازی و برنامه‌ریزی‌های که بهره‌وری بیشتر داشته باشند تأکید شده است. و شکافِ میان نهاد دانشگاه و جامعه، عنصر دیگری است که در یافته‌های این تحقیق واجد جایگاه مهم است.

اهمیت انکشاف روستایی و تقش آن در انکشاف ملی